آیا دیابت می تواند سبب بروز آب مروارید شود؟

دیابت بیماری است که در آن بدن شما انسولین کافی تولید نمی کند یا از انسولین به درستی استفاده نمی کند. انسولین هورمونی است که به قند موجود در خون اجازه می دهد وارد سلول های بدن شما شود. اگر بدن شما با انسولین مشکل داشته باشد، گلوکز می تواند در جریان خون شما انباشته شود و منجر به افزایش قند خون شما گردد.

قند خون کنترل نشده می تواند باعث ایجاد یک سری عوارض سلامتی از جمله آسیب عصبی و بیماری های قلبی عروقی شود. اما اینها تنها عوارض دیابت نیستند.  قند خون بالا همچنین می تواند خطر آب مروارید را افزایش دهد.

آب مروارید ناشی از کدر شدن عدسی چشم است که باعث تاری دید می شود. برخی از افراد داشتن آب مروارید را مانند نگاه کردن از پشت یک پنجره مه آلود توصیف می کنند.

به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC) ، حدود 32.2 درصد از بزرگسالان 45 ساله و بالاتر که مبتلا به دیابت هستند، آب مروارید دارند.

ارتباط بین دیابت و آب مروارید

قند خون رابط بین دیابت و آب مروارید است. گرچه برای درک این ارتباط، مهم است که بدانید چگونه قند خون بالا بر بدن تأثیر می گذارد.

در صورت عدم کنترل دیابت، قند خون بالا به آرامی به رگ های خونی در سراسر بدن آسیب می رساند. این شامل رگهای خونی کوچک در چشم نیز هست و هنگامی که دیابت بر این رگهای خونی تأثیر بگذارد ، خطر آب مروارید و سایر بیماری های چشمی وجود دارد.

آب مروارید نتیجه ی سطح بالای قند در زلالیه است. زلالیه، مایع شفافی است که در فضای بین قرنیه و عدسی چشم قرار دارد و فضای جلوی عدسیرا پر می‌کند و مواد مغذی و اکسیژن عدسی را تأمین می کند.وقتی قند خون بالا می رود، عدسی متورم می شود و در نتیجه تاری دید ایجاد می شود.

قند خون کنترل نشده همچنین باعث می شود آنزیم های موجود در عدسی گلوکز را به ماده ای به نام سوربیتول تبدیل کنند. سوربیتول زیاد در عدسی نیز منجر به کدر شدن دید می شود.

جراحی و بهبود آب مروارید

جراحی آب مروارید می تواند آب مروارید ناشی از دیابت را معکوس کند. این جراحی سرپایی کوتاه شامل برداشتن و جایگزینی عدسی آسیب دیده با یک عدسی مصنوعی سالم است.

چه موقع باید جراحی کرد

اگر آب مروارید خفیف دارید، ممکن است در حال حاضر نیازی به جراحی نباشد. گاهی اوقات، با تنظیم نسخه عینک می توانید به طور موقت تاری دید را بهبود ببخشید.

اما اگر آب مروارید بدتر شود، تاری دید می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد و انجام کارهای معمول مانند رانندگی، مطالعه و بالا رفتن از پله ها را دشوار کند.

روش جراحی

هدف از جراحی آب مروارید بازیابی وضوح دید است. در بیشتر موارد، این روش فقط حدود 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.

•         این کار با ریختن قطره چشمی در چشم توسط جراح چشم شما شروع می شود. این قطره سبب اتساع مردمک چشم می شود تا جراح بتواند به داخل چشم شما نگاه کند.

•         همچنین بی حسی موضعی برای بی حس شدن چشم و احتمالاً یک داروی آرامبخش برای آرامش شما استفاده می شود. بیشتر افراد در طی جراحی آب مروارید بیدار می مانند.

•         برای برداشتن عدسی کدر شده، جراح یک برش کوچک در قرنیه ایجاد کرده و سپس یک پروب سونوگرافی را وارد چشم می کند. این پروب با انرژی مافوق صوت عدسی کدر شده را شکسته و قطعات کوچک توسط مکش ملایم از چشمبه بیرون تخلیه می گردد. بعد از این مرحله از یک اپلیکاتور مخصوص برای قرار دادنIOL یا همان عدسی مصنوعی استفاده می شود. جراح موقعیتIOL را در همان محل که در آن لنز طبیعی (مستقر در پشت مردمک) قرار دارد، جایگزین مینماید.غالبا برش قرنیه بسیار کوچک است ودر پایان جراحی از هیچ نوع بخیه ای استفاده نمیشود. این جراحی به کمک لیزر نیز قابل انجام است که به آن لیزر LACS یا جراحی آب مروارید مدرن گفته می شود که در آن از کامپیوتر برای کنترل لیزر در سرعت بالا جهت دقت بیشتر استفاده می شود.

انتظارات بعد از جراحی

بینایی شما بلافاصله پس از جراحی بهبود نخواهد یافت. معمولاً چند روز طول می کشد تا وضوح دید شما افزایش یابد. بعد از جراحی، برای چند روز باید از یک محافظ چشمی که شبیه به یک کلاهک است، استفاده کنید و برای کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت قطره چشمی برای شما تجویز می شود.

جراحی آب مروارید میزان موفقیت بالایی دارد. آب مروارید برداشته شده دوباره رشد نمی کند، گرچه می تواند آب مروارید جدیدی ایجاد شود. بنابراین حفظ سطح قند خون سالم مهم است.

ملاحظات مربوط به افراد دیابتی

اگر مبتلا به دیابت هستید، بخاطر داشته باشید که نتیجه ی جراحی شما به این بستگی دارد که آیا به سایر بیماری های چشمی مرتبط با دیابت مانند گلوکوم یا رتینوپاتی دیابتی مبتلا هستید یا خیر؟ اگر به این بیماریهای مبتلا باشید، ممکن است پس از جراحی آب مروارید، یک تاری جزئی باقی بماند.

مراقب باشید، قبل از اینکه تحت عمل جراحی آب مروارید قرار بگیرید، باید قند خون خود را کنترل کنید. قند خون بالا می تواند بر ترمیم زخم تأثیر بگذارد، همچنین خطر عفونت و خونریزی را افزایش می دهد.

در صورت ابتلا به دیابت چگونه می توان از بروز آب مروارید جلوگیری کرد؟

اگر دیابت دارید می توانید با حفظ سطح قند خون خود در محدوده ی سالم از آب مروارید جلوگیری کنید. این شامل نظارت منظم بر قند خون و مصرف داروهای دیابت طبق دستورالعمل است.

اگر انسولین یا داروهای دیگری برای دیابت مصرف می کنید اما قند خون شما همچنان بالا است، با یک پزشک دیابت خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد داروی شما را تنظیم یا تعویض کند.

ورزش منظم همچنین به کنترل قند خون کمک می کند. فعالیت بدنی به ماهیچه های شما اجازه می دهد تا از گلوکز به درستی استفاده کنند. همچنین می تواند از پیشرفت دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

تمریناتی که برای کمک به تثبیت قند خون انجام می شود عبارتند از:پیاده روی سریع،دوچرخه سواری، تپه نوردی، رقص، شنا، ورزشهای رقابتی .

معاینات چشمی جامع حداقل یک بار در سال، حفظ فشار خون و سطح کلسترول سالم و انجام سایر اقدامات برای محافظت از چشم شما، لازم است.

علائم و نشانه های آب مروارید

اگرچه تاری دید یا ابری شدن دید نشانه شایع آب مروارید است، اما ممکن است شما علائم دیگری را تجربه کنید. این علایم می تواند شامل: حساسیت به نور، تغییر در نحوه مشاهده رنگ ها، کاهش دید در شب، دیدن هاله در اطراف چراغ ها، عدم توانایی خواندن در اتاق های کم نور، و تغییرات مکرر در نسخه عینک باشد.

در صورت مشاهده هر یک از این تغییرات چشمی، به خصوص اگر به دیابت مبتلا هستید، بدون فوت وقت به چشم پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشانه ای از آب مروارید یا سایر بیماری های چشم مانند گلوکوم یا رتینوپاتی دیابتی باشد.

مراجعه به متخصص چشم

اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید، منتظر معاینه سالانه خود نباشید و هر چه سریعتر با یک متخصص چشم صحبت کنید. قرار ملاقات را در اسرع وقت تنظیم کنید تا از پیشرفت مشکلات چشمی خود جلوگیری کنید. معاینه چشم می تواند به تشخیص شرایط تأثیرگذار بر بینایی کمک کند.

به خاطر داشته باشید که جراحی آب مروارید خطرات خاص خود را دارد. این خطرات می تواند شامل: عفونت، خون ریزی، تورم، افتادگی پلک، و جداشدگی شبکیه باشد. در صورت مشاهده علائم غیرمعمول پس از جراحی مانند از دست دادن بینایی، درد مداوم یا افزایش قرمزی چشم با جراح خود تماس بگیرید.

همچنین، اگر قادر به کنترل قند خون خود نیستید، یک متخصص تغذیه یا متخصص دیابت می تواند به شما در تهیه یک برنامه غذایی سالم برای دیابت کمک کند.

خط آخر

آب مروارید یک بیماری شایع چشمی است که می تواند هر کسی را مبتلا کند، به خصوص افرادی را که به دیابت مبتلا هستند. خبر خوب این است که جراحی آب مروارید می تواند وضوح دید را بازیابی کند. با این حال، نتیجه می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

بسیاری از افراد پس از جراحی وضوح دید بهبود یافته ای را تجربه می کنند، اما میزان وضوح آن به سلامت کلی چشم و وجود بیماری های چشمی مرتبط با دیابت، بستگی دارد.

منبع:

https://www.healthline.com/health/diabetes/diabetes-cataract#takeaway